ÜYE OLMAK İÇİN ALTTAKİ LİNK İ TIKLA

BAYAT

AFYON İLİ  BAYAT İLÇESİ
BAYAT İLÇE TANITIM
bayat
afyon bayat
bayat afyon

BAYAT RESİMLERİ
BAYAT İLÇE TANITIMI
2001 yılında binada yapılan tadilatla alt ve üst katın tabanı fayans kaplama ile döşenmiş, ahşap pencereleri orijinaline uygun PVC pencerelerle değiştirilmiş, dış cephedeki beyaz taş duvarlar bakımı yapıldıktan sonra dış cephe koruma sıvasıyla güçlendirilmiş ve sıva üstü cephe boyası yapılmıştır.Eskişehir Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Müdürlüğünün 5.01.2005 tarih ve 220 nolu kararı ile son dönem Osmanlı yapısı Hükümet Binasının gerekli kültür varlığı olarak tescilinin uygun olduğuna, koruma grubunun 1.Grup olarak belirlenmesine, mevcut pencere PVC doğramalarının dönem 
image
özelliklerine uygun olarak ahşap doğrama ile yenilenmesi, çürüyen taş sövelerin değiştirilmesi onarımlarının aslına uygun malzeme ve detayla yapılması, boyanmış taş yüzeylerin boyalarının temizlenmesi, dış merdiven basamaklarının andezitle kaplanmasına karar verilmiş olup, karar gereği aynı yıl bina restore edilerek kısmen eski orijinal haline dönüştürülmüştür.
image
Bayat'ın eğitim ve kültür tarihinde önemli bir olay vardır. Kuruluşundan 19. yy.’a gelinceye kadar Bayat'ta hiç bir eğitim etkinliği görülmez. 19. yy'ın başında her yıl padişah adına Kabe'yi ziyarete giden Sürre Alayı, hac dönüşü Bayat'ta konaklar. Sürre Alayı'nın başimamı ve soyca Ordu'nun Karapınar yöresi Kadıoğulları'ndan olan Müderris Hacı Osman Efendi, burada etkili bir vaaz verir, Bayat'ın bütün ileri gelenleri ve halkı, Hoca'nın kendilerine bırakılması için alay komutanına ricacı giderler. Komutan, Hoca'yı bırakmak istemese de kadın erkek herkes, Alay'ın önüne geçerek, isteklerini gerçekleştirirler.
image
 Böylece Müderris Hacı Osman Efendi, Bayat'ta kalır ve bir medrese açar. Medresede yüzlerce öğrenci yetiştirir. Sonradan medreseyi, oğlu Rüştiye Hocası Hacı Hasan Efendi'ye, o da kendi oğlu Hafız Mehmet Efendi'ye bırakır.
Bordakapı (Anakapı, cümle kapışı), iç avlu, iç avluda ambar,kağnı-yalkı-araba ya da saban yeri, kümes, odunluk; dip bölümde ahır ve samanlık, üst katta sıra sıra ve sokağa bakan odalar, tuvalet, suluk (musluk), ara yerde kiler, ön bölümde sofa (havat, yazlık), kilerden bir koltuk kapısıyla geçilen bulgur, tahıl ve sebze kurutmada kullanılan ahır ya da samanlık damı, sofaya ve odalardan birine kurulmuş sekiler; odalarda yunak (gusulhane), dolaplar,yüklük, raflar, kaplık, ocak ve küçük araç - gereç kovmaya özgü çekçekler. Borda kapının önünde oldukça işlenmiş büyük binit va da dinlenme taşı bulunur. Sefer Oğullarının, Çeteci Arif Bey'in.Çakır- Atacanların, Ergünlerin ve Aksoyların evleriyle; Kabakçıların, Emir Oğullarının, Kör Ömerlerin, Öküzcülerin, Mülazımların, Kara Musaların, Tekkeşinlerin ve Uruf Oğullarının odaları tarihsel nitelik taşıyordu.
Derbent ve İmrallı Köyü İlköğretim okullarımız MLO kapsamında olup bilgisayar laboratuarları mevcuttur. İlçemizde yapımı yeni biten bir kapalı spor salonumuz mevcuttur. Oluşturulan iki adet yemekhanemizde yaklaşık 245 çocuğumuza sıcak yemek verilmektedir.Dünya Bankasının Katkılarıyla Sağırlı, Akpınar, Ceritli, Abdullahlı Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarımızın gerekli tamirat işlemleri yapılmıştır. Halk Eğitim Müdürlüğümüz kilimcilik, biçki-dikiş, bilgisayar başta olmak üzere çeşitli kurslar tertip etmektedir. Okullarımızın ufak tefek aksaklıklar dışında acil fiziki ihtiyaçları karşılanmıştır.
image
Bir çok programlı lise ve 13 ilköğretim okulumuzda 664 kız 684 erkek olmak üzere 1348 öğrencimiz eğitim yapmakta ayrıca üç okulumuzda 120 öğrencimiz ana sınıfı eğitimi görmektedir. Toplam 85 öğretmen görev yapmaktadır. İlçe Merkezinde yaklaşık 5000 kitap kapasitesi olan bir adet kütüphane mevcut olup, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü binasında hizmet vermektedir.
İlçede en çok yetiştirilen tarım ürünlerinin başında arpa,buğday ve haşhaş gelmektedir.Bayat ta toplam alanın ancak 1/3 ü ekilebilir durumdadır.Hayvancılık için bol ve geniş merası bulunmaktadır.Dağlık bölgelerinde hayvancılık yapılmakta ve koyun,tiftik keçisi,mondofon kırması ile yerli kara sığır beslenmektedir.1993 yılında D.S.İ tarafından yaptırılan Bayat Göletinde balık üretimi yapılmaktadır.İlçede 750 seyirci kapasiteli stadyum bulunmaktadır.İlçe eski bir tarihi yerleşim birimi olması sebebiyle ilçe yakınlarında Kurtini,İnpazarcık,Asarkale Elicek ve Yanıkin adlarıyla bilinen Bizans dönemi yerleşim birimleri vardır. Dört bir yanı çam ve meşe ormanlarıyla kaplı Köroğlu Beli.Mekan Yaylası,İnpazarcık,Kolaylıtaş ve Çatal Çeşme, mesire alanları olarak kullanılmaktadır.
image
Ayrıca Köroğlu Beli 'nde yeme içme konaklama tesisi bulunmaktadır.İlçede her yıl Temmuz ayında Bayat Oğuz -Türkmen fesivali düzenlenmektedir.
İlçemizde hayvancılığa ayrıca önem verilmekte. Bayat kalkınma birliği aracılığı ile süt alımı ve satımı yapılmaktadır. 2001 yılı verilerine göre büyük baş ve küçük baş hayvanlardan elde edilen toplam süt ürünü 3590 tona ulaşmıştır. İlçemiz sınırları içerisindeki orman arazisi 28.178 hektardır.
image
 Ormanlar genelde çam ve ardıç ağaçlarından oluşmaktadır. Ağaçlandırma Genel Müdürlüğünce Kör oğlu beli civarında Atatürk orman fidanlığı kurmuştur. AGM baş mühendisiğince 2000 yılı itibarı ile 250 hektar alanı toprak üstü çalışması yapılmış, 88 hektar alana fidan dikimi yapılmış, 
ağaçlandırma alanları içerisinde 3000 adet ceviz fidanı ile 3000 adet mahlet fidan dikimi gerçekleştirilmiş olup Valilik makamınca yapılan ağaçlandırma seferberliği çerçevesinde "Daha yeşil bir Afyon için el ele" projesi devam etmektedir, İlçede su sıkıntısı bulunmamaktadır.
Tarihsel perspektiften bakıldığında Bayat'ta kilimcilik olayı eskilere dayanmaktadır. Ancak Bayat'taki bu kilim geleneği geleneksel çerçeveden piyasa ekonomisine aktarılamamış, bazı evlerde genç kızların çeyizlik ihtiyacını karşılamak için üretilmiştir. 1987 yılında Bayat ilçe olduğunda, Bayat'ın ilk Kaymakamı Orhan ÖZTÜRK'ün gayretleriyle. 
image
Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı aracılığı ile ilçe merkezi ve köylerde kilimcilik kursları açılarak kilimcilik, seri üretim bağlamında canlanmaya başlamıştır. Daha sonraki yıllarda diğer Kaymakamlarımızın destekleriyle, kilimcilik gelişmiş, Afyon İl Özel İdaresi'nin destekleriyle Afyon-Ankara Asfaltının kenarına (Bugünkü yeri) Bayat Kilim Atölyesi inşa edilmiştir. Bugün Bayat'ta kilimin tek üreticisi ve satıcısı Bayat Kaymakamlığı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfıdır.
PARMAKLI: Türk Milletinin Orta Asya dan göç ettiği yıllardan esinlenerek, değişik göç yolları takip edildiğim, geçmişi unutmamak ve boyların geleceğe aktarmak amacıyla , kilimin alt ve üst kenarlarında Türk Boylarını, yan kenarlarda ise göç yollarında çekilen eziyetleri ve sıkıntıları dile getirilmiştir. Figürlerin ortasında ki dört tarafın kesişmesi olarak gözlenen figür Türk milletinin Dünya'nın dört bir yanına dağıldığını ancak yine çıkış noktasının tek bir soy olduğunu ve bu soydan yeni boyların çıktığını ve özgürlük için her şeyi göze alabileceğini 
image
Türk kızları Türk Milletinin özgürlüklerinden ödün vermeyeceklerini kilime dokumuşlar, esaret altına alınamayacağı , Türk'lerin parmaklıklar arkasına alınamayacağı tutsaklığı kabul etmeyeceklerim vurgulamaktadırlar.
ASARCIK: Bayat Boyunun Selçuklu imparatorluğu döneminde gelip yerleştiği ve yüksek yaylaların hakim tepesinde düşman saldırılarından korunmak amacıyla etrafı surlarla çevrili bir kale görünümü olan ilk yerleşim birimim Türk Genç kızları kilime kroki gibi işlemişlerdir. Kilimin üst kısmında kırmızı çizgilerle çevrili olan alan yerleşim yerinin çevre koruma duvarları olup, içindeki motifler ise yerleşim konutlarım ortasındaki üçgen çadır tipi ise kalenin komutanının otağım göstermektedir. Aşağı doğru kırmızı çizginin açıldığı yer ise tarımsal araziye ve yaylalara açılan yerleşim yerinin kapışı görünümündedir. Kalenin etrafındaki ok görünümü figürler ise Bayat Boyunun diğer üst Türk boyları ile bağlantılarım simgelemektedir. Diğer terazi şeklindeki figür ise bayat yerleşim yerinin çevre birimlerin adaletim ve güvenliğin korumasını üstlenildiği yer anlamındadır.
BITIRAKLI: Türkmen Gelini, fırsat buldukça kilim dokuyacak eşine maddi destek sağlamaktadır. Ancak öyle bir an gelir dokunun kilimi kaynanası alıp kendi evine sermek ister. Gelin bu isteği kabul etmez ve vermek istemez. Kaynana almakta kararlıdır. Bunun üzerine gelin kırdan topladığı dikenli bıtırak denilen bitkileri toplar ve kaynanasının odasına serilen kilimin üzerine atar, kaynana gelip gece vakti bu kilimin üzerine yalınayak batığında ayağına bıtırak bitkisinin dikenlere battığında canı yanınca bağırmaya başlar, sabah olduğunda bakılır ki kilimin üzerine bıtıraklar atılmıştır. Bunun üzerine kaynana bu kilimi kaldırıp gelinin yüzüne atarak bıtıraklarla gelinin yüzünün yaralanmasına neden olur., O gün bu gün bu desene 'BITIRAKLI' denile gelmiştir.
İmralı köyünde düğün tarihi belirlendikten sonra düğüne bir hafta öncesinde Bayrak kaldırılır. Bu bayrak kaldırma işine ekmek bayrağı denir. Bayrağın dikildiğini köy halkına duyurmak için silah atılır. Düğünler Cuma günü öğleden sonra başlar. O gün akşam komşular toplanarak düğün yemeği için sarma sararlar. Düğün yemeği üç gün boyunca devamlı olarak gelen misafirlere ikram edilir. Cumartesi günü köyün gençleri ile köyün ileri gelenleri muhtarın evine davul-zurna eşliğinde gelerek bayrak kaldırırlar. Akşam olunca çeşitli oyunlar oynanır. Bunlardan birinde erkeklerin birkaçı kız elbisesi giyerek oynarlar. Bir başka oyun ise birkaç kişi deve yaparlar. Düğüne gelenlerin eğlenmelerini sağlarlar. Eğer erkek tarafı başka yerden ise gelin almaya gelindiğinde damadın yakınlarına şaka olarak eziyet ederler. İçi su dolu hatıla yatırmak gibi. Gelin damadın evine gelince, damat arkadaşlarıyla yatsı namazına gider. Yatsı namazından sonra damat gerdeğe sokulur. Damat gerdekten çıkınca birkaç el silah atılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder